Sodasta rauhan lentoihin – Lähetyslentäjien tarina

Lentokoneet ovat levittäneet niin paljon kuolemaa ja tuhoa sodan aikana. Miksi niitä ei voitaisi käyttää elämän ja toivon antamiseen rauhan aikana?

Useat nuoret kristityt lentäjät saivat toisen maailmansodan aikana ja heti sen jälkeen ajatuksen käyttää sodassa lentämiään lentokoneita rauhan levittämiseen. Tämä johti Mission Aviation Fellowshipin (MAF) syntymiseen vuonna 1945. MAF:n syntyhistoriassa palveli ihmisiä, joilla oli lannistumatonta rohkeutta laittaa koko elämänsä peliin auttaakseen keittyvien maiden turvattomilla ja vaikeakulkuisilla alueilla asuvia ihmisiä. 

Alussa oli kolme eri ryhmää yksi Isossa-Britanniassa, yksi Australiassa ja yksi YhdysvalloissaKaikilla kolmella ryhmällä oli suuria ongelmia käynnistyksessä ja kaikki lähes tuhoutui ensimmäisellä lennolla. Kokemusta kertyi valtavasti, ja tästä kaikesta kasvoi organisaatio, jonka nykyään tunnemme nimellä Mission Aviation Fellowship. Suomesta ensimmäisenä lähti tehtäviinsä Itä-Afrikaan lähetyslentäjä Seppo Kurkola vuonna 1975. Finnish council of MAF eli Suomen Lähetyslentäjät perustettiin 8.12.1976.

 

Alku

Lentäjä Murray Kendon Uudesta-Seelannista palveli toisen maailmansodan aikana Royal Air Forcessa (RAF) Iso-Britannian ilmavoimissa. Vuonna 1945 hän teki ensimmäisen aloitteen ja perusti yhdessä kahden RAF:n veteraanin lentokonemekaanikko Stuart Kingin, lentäjä Jack Hemmingsin sekä liikemies Tom Banhamin kanssa Mission Aviation Fellowshipin Iso-Britanniaan. Kuvassa vasemmalla on kolme näistä varhaisista pioneerista tarkastamassa MAF:nensimmäistä lentokonetta kaksi- moottorista Miles Gemini -lentokonetta.  

Vasemmalta: Jack Hemmings, Murray Kendon, Stuart King, Ken Elli.

Stuart King ”Miles Gemini”- lento vuonna 1947

Ensimmäinen tutkimusmatka

Iso-Britannian MAF osti ensimmäisen lentokoneen, kaksimoottorisen Miles Geminin, vuonna 1947 ja tammikuussa 1948 lentäjä Jack Hemmings ja lentokonemekaanikko Stuart King lensivät sillä Afrikkaan yhdeksän kuukauden pituiselle tutkimusmatkalle. Matkan tarkoituksena oli tavata lähetystyöntekijöitä ja selvittää heidän haasteitaan ja tarpeitaan matkustamiseen liittyen Sudanissa, Eritreassa, Ugandassa, Keniassa, Ruandassa ja Burundissa.

Tutkimusmatka päättyi kuitenkin äkillisesti ja dramaattisesti, kun liian matalalta alkanut vuoriston ylitys ja alaspäin suuntaunut ilmavirtaus johti alitehoisen koneen syöksymiseen maahan Burundissa. MAF:n perustajat selvisivät onnettimuudesta ihmeellisesti vahingoittumattomina, mutta lentokone oli tuhoutunut. Onnettomuus ei kuitenkaan lannistanut MAF:n ensimmäisiä lentäjiä, vaan jo seuraavana vuonna he hankkivat MAF:lle ”De Havilland Rapide” -lentokoneen. Vuonna 1951 MAF aloitti säännölliset lennot Sudanissa

Lentokonemekaanikko Stuart King ja lentäjä Jack Hemmings olivat 20-vuotiaita, kun he lähtivät MAF:n ensimmäiselle tutkimusmatkalle.

Miles Gemini -lentokone putosi vuorenrinteelle Burundissa.

Tilaa: kaksi kirjaa suomalaisten lähetyslentäjien elämästä

Harambee – yhteispeliä lähetystyössä kertoo Swahilin kielen sana harambee tarkoittaa yhteen suuntaan vetämistä, synergiaa ja yhteispeliä. Teos kertoo lähetyslentotyössä MAF:n tehtävissä lähes 30 vuotta palvelleiden lentäjä Aarno Alanteen ja avioniikkamekaanikko Hannu Heinosen elämästä ja siitä, kuinka suuri harambee tarvittiin, että kaikki palaset loksahtivat oikeille paikoilleen oikeaan aikaan, jotta he pystyivät toteuttamaan sitä erityistehtävää, johon Taivaallinen Lennonjohtaja oli heidät kutsunut.

Lento elämään -kirja kertoo lentäjä Janne Ropposen seikkailuista neljällä eri mantereella, elämästä ja lentämisestä. Romantiikan ystävät löytävät kirjasta myös pari rakkaustarinaa. Kirjan lukija pääsee ihmetellemään monia maailmalla vastaantulleita mielenkiintoisia juttuja. Kirjailija Paavo Rauskasen kirjoittamassa teoksessa on kaikkiaan 335 sivua ja yli 80 valokuvaa sekä liiteosa ”Kartat ja lentotekniset liitteet”. Alla on kirjan takakannen teksti, josta saa vähän esimakua kirjasta; ”Lentokone kiiti kolmensadan kilometrin tuntinopeudella kauniiden maisemien yllä kohti Entebbeä. Vajaan tunnin kuluttua oltaisiin perillä ja potilas voitaisiin siirtää sairaalaan. Yhtäkkiä…

Katso lisää kannatustuotteita: maf.fi/kannatustuotteet

MAF Suomen rekisteriselosteen löydät tästä

MAF:n alkuhistoria on täynnä tarinoita ihmisistä, joiden kutsumuksena oli hyödyntää sodan aikana oppimiaan taitoja ja auttaa kehittyvien maiden turvattomilla ja vaikeakulkuisilla alueilla asuvia ihmisiä. Pienestä alusta ja vaikeuksista huolimatta MAF:sta on kasvanut suuri organisaatio, joka operoi noin 120 lentokonetta, joilla autetaan kehittyvien maiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä. Vuonna 2020 MAF juhli jo 75. toimintavuottaan. Toiminnan keskiössä on edelleen se, että apu, toivo ja terveys menevät perille.

Lue lisää siitä mitä MAF tekee.

Mission Aviation Fellowship – MAF Norge
Postadresse: Mission Aviation Fellowship, Postboks 90, 0101 Oslo
Besøksadresse: Dronningens gate 25, 0154 Oslo

Gavekonto: 7058.63.60610 Organisasjonsnummer: 980421899

MAF Norge er godkjent av Innsamlingskontrollen